Rejsebetingelser og praktisk information
Vigtigt
Betingelser for køb af enkeltydelser
Såfremt du alene køber en enkeltydelse, eksempelvis flybillet eller hotelovernatning, er du
ikke dækket af Lov om Pakkerejser. Løfberg Travel optræder udelukkende som formidler for
det/de pågældende flyselskaber eller hotel og modtager alene betaling for købte
flybilletter/hotel på vegne af flyselskab/hotel. Flyselskab/hotel er derfor din aftalepart, og de
er ansvarlige for ydelsens korrekte gennemførelse.
Flyselskabets/hotellets betingelser regulerer aftaleforholdet og for gældende betingelser
henvises til flyselskabets/hotellets hjemmeside. Da Løfberg Travel alene er formidler af
ydelsen, er bureauet som følger heraf ikke ansvarlig for flyselskabets/hotellets konkurs samt
for forsinkelser, aflysninger eller andre mangler ved de købte enkeltydelser i forbindelse med
den indgåede aftale mellem dig og flyselskab/ hotel.
1. Aftaleindgåelse
1.1. Indgåelsen
Aftalen er bindende, når du skriftligt har accepteret tilbud på rejsens indhold og pris samt
accepteret nærværende og/eller øvrige oplyste vilkår for rejsen. Indbetaling af depositum eller
rejsens fulde pris betragtes ligeledes som accept af tilbud. Det er en forudsætning, at de
rejseydelser, der tilsammen vil udgøre en pakkerejse, bliver købt på samme tidspunkt.
1.2. Rejsedokumenter
Løfberg Travel fremsender efter aftalens indgåelse uden unødig forsinkelse relevante
rejsedokumenter (f.eks. et rejsebevis, en ordrebekræftelse, en faktura og/eller en rejseplan).
Fremsendelse af rejsedokumenter samt anden korrespondance mellem dig og Løfberg Travel,
herunder – men ikke begrænset til – ændringer i pakkerejsen, foregår til den postadresse eller
e-mailadresse, som du har gjort brug af i forbindelse med aftalens indgåelse.
Hvis du ikke modtager rejsedokumenterne indenfor 5 arbejdsdage efter aftalens indgåelse,
skal du straks kontakte Løfberg Travel. Såfremt du har opgivet en e-mailadresse, skal du
forinden tjekke spam-filtret.
Du er desuden forpligtet til at opgive de kontaktoplysninger, der er nødvendige for, at Løfberg
Travel kan kontakte dig både før og under rejsen. Du har pligt til ved modtagelse at gennemgå
de fremsendte rejsedokumenter og evt. ”praktiske oplysninger” (se hertil afsnit 5.3.).
Du skal straks reagere over for Løfberg Travel, såfremt oplysningerne ikke er i
overensstemmelse med det aftalte.
2. Pris og betaling
2.1. Pris
Rejsens samlede pris fremgår af din faktura, hvilket indebærer, medmindre andet fremgår
heraf, at fakturaen omfatter alle obligatoriske skatter, afgifter samt alle yderligere gebyrer,
omkostninger og eventuelle tillæg relateret til de ydelser, som du har købt hos Løfberg Travel.
Hvis der sker ændringer i den konkrete rejse eller i forudsætningerne for denne som følge af
forhold hos dig, vil det kunne medføre, at prisen ændres, og yderligere betaling vil kunne blive
opkrævet.På destinationerne kan der forekomme opkrævninger af lokale gebyrer, entréer og afgifter,
som det ikke er muligt at opkræve ved aftalens indgåelse, da disse betalinger relaterer sig
direkte til lokale regler eller til forbrug af ekstra ydelser ud over, hvad der fremgår af aftalen.
2.2. Betaling
Misligholder du din del af aftalen for så vidt angår betaling, har Løfberg Travel ret til at
annullere aftalen. I sådanne tilfælde har Løfberg Travel ret til betaling af det beløb, som du
ville miste efter reglerne i afsnit 7.2., såfremt du valgte at afbestille rejsen på dagen for den manglende betaling.
2.3 Depositum
I forbindelse din med accept af tilbud betales – medmindre andet er anført af konkret
fremsendt tilbud eller faktura – et depositum på minimum 40 % af rejsens samlede pris. På
enkelte rejser kan der være forhøjet depositum, hvilket i givet fald vil fremgå af fremsendt tilbud eller faktura.
Sker aftaleindgåelsen mindre end 65 dage før afrejse, betales hele rejsens pris ved accept af tilbuddet.
Afbestillingsforsikring til privat rejser, skal tegnes omgående efter bestilling af rejsen/betaling af depositum. Dette kan tegnes direkte igennem www.Gouda.dk. Det er alene kundens/den rejsendes ansvar at sikre, om de har en rejseforsikring der dækker i det pågældende land/lande hvor rejsen gennemføres/afvikles. Alle tilbud fra Løfberg Travel indeholder hverken rejse- eller afbestillingsforsikringer.
2.4 Slutbetaling
Restbeløbet for rejsen skal være indbetalt senest 65 dage før afrejsedagen, medmindre andet er anført på fremsendte tilbud eller faktura.
Bemærk: Ifølge Hvidvaskloven må Løfberg Travel ikke modtage kontantbeløb på over 14.999 kr. Overstiger rejsens pris dette beløb, er det muligt at betale 14.999 kr. kontant og resten ved bankoverførsel eller med kreditkort. Gavekort købt kontant sidestilles med en kontant betaling.
Løfberg Travel modtager gavekort og kontanter i tidsrummet 9.30-16.00 på alle hverdage eller efter nærmere aftale med jeres rejserådgiver.
Vær venligst opmærksom på, at det kan tage op til en time at gennemføre en kontant betaling.
For at kunne ekspedere jer hurtigst muligt, anbefaler vi derfor, at I på forhånd aftaler et betalingstidspunkt med jeres rejsedesigner.3. Tilslutningsrejser
Løfberg Travel er alene ansvarlig for en tilslutningsrejse, hvis denne er markedsført/tilkøbt sammen med hovedarrangementet som en del af pakkerejsen. Ved en tilslutningsrejse forstås en transport af dig fra/hen til det sted, hvor pakkerejsen henholdsvis påbegyndes og afsluttes.
4. Afbestillings- og rejseforsikring
Løfberg Travel anbefaler, at du tegner en afbestillingsforsikring, der dækker dine udgifter, såfremt du må opsige aftalen grundet akut sygdom eller tilskadekomst hos dig selv eller et nært familiemedlem. En afbestillingsforsikring skal altid tegnes ved aftalens indgåelse og dækker frem til afrejsetidspunktet.
Undlader du at tegne en afbestillingsforsikring – eller afbestilles rejsen af årsager forsikringen ikke dækker, gælder Løfberg Travels afbestillingsvilkår i kraft jf. afsnit 7.2. Løfberg
Travel oplyser om muligheden for, eller forpligtelsen til, at tegne en rejseforsikring. Uden rejseforsikring afholder du selv omkostninger under rejsen i tilfælde af ulykke, sygdom, hospitalsindlæggelse, hjemtransport m.v. Har du en kronisk eller kendt lidelse, bør du søge om en forhåndsvurdering hos forsikringsselskabet for at være garanteret dækning på rejsen.
Læs venligst mere hos Gouda Rejseforsikring her.
Vær opmærksom på at du allerede kan være dækket af en rejse- eller afbestillingsforsikring via dit indboforsikringsselskab, kreditkort eller lignende. Vær dog opmærksom på, at der kan være forskelle i forsikringsdækningen.
5. Den rejsendes generelle pligter
5.1. Pas, visum og sundhedsmæssige formaliteter (bl.a. vaccinationer)
Du skal være i besiddelse af, og medbringe på rejsen, et gyldigt pas samt de for rejsens gennemførelse nødvendige dokumenter, f.eks. visa og bevis for påkrævede vaccinationer etc.
Selv om Danmark er med i Schengen-samarbejdet, skal alle rejsende altid medbringe gyldigt pas. For at passet er gyldigt, skal alle sider være tydelige og passet skal have plads til nye stempler. Du skal have et pas med minimum 6 måneder gyldighed ved rejsens afslutning.Løfberg Travel oplyser dig om de til rejsen nødvendige indrejsekrav (f.eks. pas-, visum- og vaccinationskrav).
Rejsebureauet kan alene oplyse om de krav, der gælder på tidspunktet for aftalens indgåelse.
Du skal være opmærksom på, at der kan gælde andre indrejsekrav på dit afrejsetidspunkt end hvad det var gældende, da du købte rejsen.
I forbindelse med visa, skal du desuden være opmærksom på, at behandlingstiden for visumansøgninger varierer fra land til land, og du opfordres derfor til altid at ansøge om visum i god tid inden afrejse. Det er dit eget ansvar at sørge for, at pas lever op til gældende regler.
Vær opmærksom på, at passet skal være i god stand inden afrejse. Passet må ikke være beskadiget med f.eks. vand, rifter, iturevne overflader fra bagagetags og lignende. Der må heller ikke mangle sider, ligesom der ikke må være skrevet eller rettet i passet. I visse tilfælde kan du blive nægtet check-in af flyselskabet og indrejse af myndighederne ved destinationen, hvis de vurderer, at passet ikke er i god stand, og hele rejsen er som udgangspunkt mistet.
Løfberg Travel oplysninger om pas- og visumkrav tager udgangspunkt i reglerne for danske statsborgere. Har du ikke dansk pas, eller har du dobbelt statsborgerskab, skal du gøre
Løfberg Travel opmærksom herpå, således at du kan få korrekt rådgivning og vejledning,
herunder henvisning til de relevante myndigheder. Se i denne sammenhæng www.um.dk og www.ssi.dk.
Løfberg Travel oplyser desuden om eventuelle sundhedsmæssige formaliteter såsom
vaccinationskrav eller lignende samt øvrige dokumenter og forhold, der er nødvendige for rejsens gennemførelse.
For visse lande gælder der særlige regler for ind- og udrejse. Løfberg Travel kan ikke gøres ansvarlig, hvis der efter aftalens indgåelse indføres særlige sygdoms-relaterede indrejsekrav
før eller under rejsen eller restriktioner på destinationen (f.eks. krav om afstand, mundbind m.m., men ikke begrænset hertil).
Du har i disse tilfælde ikke ret til kompensation, at hæve købet eller afbestille gebyrfrit. Ønsker du i sådanne situationer ikke at gennemføre rejsen, vil det være de almindelige afbestillingsvilkår, se afsnit 7.2, der er gældende. Du kan kontakte Løfberg Travel for yderligere information om disse regler.
Medbringer du medicin indeholdende euforiserende stoffer, er du selv ansvarlig for at kunne
dokumentere behovet for dette. Kontakt venligst egen læge for udarbejdelse af
dokumentation.
https://um.dk/rejse-og-ophold/foer-rejsen/medicin-og-vaccinationBestår deltagerne på din rejse af mindreårige uden ledsagelse af egne forældre/egen værge,
skal du kontakte rejselandets ambassade/konsulat. Du skal ligeledes være opmærksom på,
at der gælder særlige regler, såfremt dine børn kun rejser med den ene af deres forældre. Her
kan du finde yderligere https://um.dk/rejse-og-ophold/foer-rejsen/rejse-med-mindreaarige.
Du er også velkommen til at kontakte Løfberg Travel for yderligere information om disse regler.
5.2. Bevægelseshæmmede personer
Løfberg Travels rejseudbud tager generelt udgangspunkt i, at man er selvhjulpen eller rejser
med en hjælper, såfremt dette er påkrævet. Dvs. at man er almindeligt gående, kan komme
ubesværet ind/ud af transportmidler, bære egen bagage samt klare trapper.
Det er derfor vigtigt, at du forud for bestilling af din rejse giver Løfberg Travel alle nødvendige
og relevante oplysninger om dine særlige behov, som kan have betydning for rejsens egnethed
for dig. Det kan f.eks. være sygdomsforhold, graviditet, nedsat syn eller hvis du er dårligt
gående, sidder i kørestol eller på anden måde er bevægelseshæmmet.
Det er en forudsætning, at du oplyser om sådanne behov for, at rejsedesigneren kan vejlede
dig nærmere om din rejse, og oplyse hvorvidt hele eller dele af denne vil være egnet for dig,
herunder om du vil få det fulde udbytte af rejsen. Ved grupperejser/udflugter med andre må
man have forståelse for, at resten af gruppen ikke kan forsinkes, og du således må acceptere
at afstå fra visse oplevelser.
Medbringer du rollator eller kørestol, skal det aftales på forhånd ved rejsens bestilling,
således at rejsedesigneren kan skrive det ind på rejsebeviset til orientering for hotel og
transport.
5.3 Navne på rejsedokumenter
Du er ansvarlig for, at de navne, der fremgår af dine rejsedokumenter og bookinger, er
identiske med det fulde navn, der fremgår af rejsedeltagernes pas.
Der er plads til et begrænset antal tegn på en flybillet, hvorfor der ofte ikke vil være plads til
mellemnavne, disse kan derfor være forkortet, eller helt undladt.
Bliver du opmærksom på uoverensstemmelser mellem rejsedokumenter og pas, skal du
straks meddele dette til Løfberg Travel, som vil forsøge at korrigere fejlen.
Beror uoverensstemmelsen på dine forhold, skal udgifter forbundet hermed afholdes af dig.
Hvis ændringer ikke er muligt, kan du ikke holde Løfberg Travel ansvarlig herfor.
5.4 Rettidigt fremmøde
I de tilfælde, hvor du ikke kan nå rettidigt frem til den bestilte rejseydelse, skal du rette
henvendelse til den pågældende leverandør og oplyse om det senere fremmøde. Hvis du ikkeopnår en tilfredsstillende løsning med leverandøren, skal du kontakte Løfberg Travel. Ved din
manglende henvendelse til henholdsvis leverandøren og/eller Løfberg Travel, vil reservationen
blive annulleret af leverandøren, og du vil ikke kunne benytte reservationen eller få betalingen
herfor refunderet.
Såfremt flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse benyttes i korrekt rækkefølge. Hvis du
ikke anvender flybilletterne i korrekt rækkefølge, vil luftfartsselskabet annullere de resterende
flystrækninger. Du kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger af en flyrejse. F.eks. kan
du ikke kun benytte dig af en hjemrejse.
Du skal have afsluttet eventuelt check-in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved
anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for seneste check-in på ud- og
hjemrejsen. Du er overfor check-in personalet ansvarlig for at gøre opmærksom på dig selv i
check-in-køen, hvis du kan forudse, at du ikke kan nå at have afsluttet check-in inden for de
oplyste tidspunkter.
Du skal holde dig underrettet om hjemrejsetidspunkter ved i god tid inden hjemrejse at
orientere dig om, hvorvidt der er blevet foretaget eller annonceret ændringer af det
hjemrejsetidspunkt, der er angivet i rejsedokumenterne. Dette kan gøres gennem Løfberg
Travels samarbejdspartnere på destinationen, hos rejsebureauet eller på
luftfartsselskabernes hjemmeside.
Du skal løbende holde dig opdateret om afgangssteder og –tider for de inkluderede
transportmidler. Dette kan f.eks. ske ved straks efter ankomst til en lufthavn at holde øje med
oversigtsskærme og kontakte lufthavnspersonalet ved tvivl om, hvilke terminaler eller gates
flyet afgår fra. Terminal- og gateændringer sker ofte og er uden for Løfberg Travel kontrol.
Du kan i sådanne situationer ikke gøre krav gældende over for Løfberg Travel.
5.5 Ordensbestemmelser
Du skal rette dig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle pakkerejsens
underleverandører som f.eks. hoteller, lufthavne, transportmidler etc.
Du skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde
kan en upassende optræden føre til, at du af Løfberg Travel eller dennes repræsentanter
bortvises fra videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er du ansvarlig for egen
hjemtransport og udgifter som følge heraf.
Du er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for kompensation
herunder tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
Løfberg Travel er ikke ansvarlig over for offentlig myndighedsudøvelse; herunder – men ikke
begrænset til – politiets indgreb/handling over for dig som rejsende i forbindelse med
upassende adfærd. Du er i sådanne situationer selv ansvarlig for de udgifter, som du eventueltvil blive påført, ligesom du ikke kan gøre krav gældende over for Løfberg Travel og ikke vil være
berettiget til kompensation herunder tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
5.6 Manglende efterlevelse
Overholder du ikke kravene til pas, visa, øvrige påkrævede dokumenter, sundhedsmæssige
formaliteter, angivelse af korrekt navn på rejsedokumenterne samt gennemgang heraf,
reglerne om rettidigt fremmøde samt ordensbestemmelserne, kan du ikke gøre krav gældende
mod Løfberg Travel, formidleren eller underleverandøren til pakkerejsen for de følgevirkninger,
mangler, gener eller tab, som den manglende efterlevelse af dine generelle pligter medfører.
6. Ændringer af den indgående aftale
6.1 Overdragelse af pakkerejsen
Du kan overdrage rejsen til en anden person, mod ekspeditionsgebyr samt eventuelle
omkostninger som Løfberg Travel måtte blive pålagt af pakkerejsens underleverandører som
følge af overdragelsen.
Meddelelse om overdragelse skal gives skriftligt til Løfberg Travel senest 10 hverdage inden
rejsens påbegyndelse. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at du mister retten til at
overdrage pakkerejsen.
Overdragelse kan alene ske, hvis den person, til hvem pakkerejsen overdrages, opfylder de af
Løfberg Travel ved aftalens indgåelse anførte nødvendige betingelser og krav for
gennemførelse af rejsen, herunder pas, visa og sundhedsmæssige krav.
Adgangen til at overdrage pakkerejsen kan helt eller delvist begrænses af Løfberg Travel,
såfremt overdragelsen ikke er mulig som følge af underleverandørens vilkår. Begrænsninger i
overdragelsesadgangen vil altid fremgå tydeligt af dine rejsedokumenter. I den forbindelse
henledes din opmærksomhed på, at langt de fleste flybilletter, der indgår i pakkerejser, ikke
kan ændres eller refunderes, når de først er bestilt (”non refundable”-billetter).
Indeholder pakkerejsen sådanne rejseydelser, vil prisen for de rejseydelser, der er pålagt de
nævnte restriktioner, gå tabt, såfremt en rejse ønskes ændret efter bestilling.
Overdrageren af pakkerejsen og den person, til hvem pakkerejsen er overdraget, hæfter
solidarisk for betaling af eventuelle udestående beløb og omkostninger som følge af
overdragelsen.
6.2 Prisændringer
Løfberg Travel kan efter aftalens indgåelse foretage ændringer i den aftalte pris for
pakkerejser, hvis der sker ændringer i:1. 2. prisen for befordring af passagerer som følge af udgifter til brændstof eller andre
energikilder,
skatter, afgifter eller gebyrer for pakkerejsens rejseydelser, som er pålagt af en
tredjemand, der ikke er direkte involveret i leveringen af pakkerejsen,
Beregningen af disse ændringer foretages efter nedenstående regneeksempler:
Aftalt pris Ændring Beregning Ny pris
3.000 DKK
Heraf brændstoftillæg: 200
DKK
Stigning brændstoftillæg: 50 DKK 200 DKK + 50 DKK 3.050 DKK
3.000 DKK
Heraf skatter og afgifter: 500
DKK
Stigning i skatter og afgifter: 100 DKK 500 DKK + 100 DKK 3.100 DKK
Ved ændringer i rejsens pris underretter Løfberg Travel dig om prisforhøjelser og
prisnedsættelser.
Underretningen skal ske på et varigt medium og senest 20 dage før afrejse. Prisen kan max.
forhøjes med 8% af pakkerejsens pris. Hvis forhøjelsen er mere end 8% af pakkerejsens pris,
vil du være berettiget til at hæve aftalen.
Ved prisfald som følge af ændringer i ovenstående forhold har du ret til en prisnedsættelse,
der svarer til det prisfald, som ændringerne medfører. Løfberg Travel har i den forbindelse ret
til at fradrage omkostninger forbundet med tilbagebetalingen til dig.
Løfberg Travel kurssikrer ved fakturering alle solgte rejser, således at du ikke udsættes for en
merpris i tilfælde af en valutakursstigning. Dette betyder også, at du ikke kan kræve
prisnedsættelse, hvis den aktuelle valutakurs måtte falde.
6.3 Den rejsendes ændringer af pakkerejsen
Såfremt du ønsker at foretage ændringer i pakkerejsen, skal du kontakte Løfberg
Travel hurtigst muligt. Hvis det er muligt for Løfberg Travel at ændre pakkerejsen, skal du
afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører plus et ændringsgebyr. Det betragtes
bl.a. som en ændring, hvis datoer/tidspunkter skal ændres, hvis der justeres på antallet af
deltagere, hvis rejseruten ændres, eller der måtte ønskes ændringer i indkvarteringsformen.
Løfberg Travel er ikke forpligtet til at foretage ændringer i pakkerejsen. Såfremt du ønsker at
foretage ændringer, som Løfberg Travel ikke kan opfylde i den eksisterende aftale, vil
ændringen, hvis du fastholder ønsket om at få ændret pakkerejsen, anses som en afbestilling
af den købte pakkerejse, jf. afsnit 7.2, og dermed blive en ny bestilling.
6.4 Løfberg Travels ændringer af pakkerejsen inden pakkerejsens påbegyndelse
6.4.1 Uvæsentlige ændringerLøfberg Travel er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage
uvæsentlige ændringer i pakkerejsen uden dit samtykke. Du er forpligtet til at acceptere
sådanne ændringer, hvis Løfberg Travel inden pakkerejsens påbegyndelse og uden unødig
forsinkelse klart og tydeligt oplyser dig om de pågældende ændringer.
6.4.2 Andre ændringer
Hvis Løfberg Travel inden pakkerejsens påbegyndelse enten;
1. foretager væsentlige ændringer i pakkerejsen
2. eller ikke kan levere bestemte ydelser, som du har anmodet om, og som Løfberg
Travel har accepteret at levere,
3. eller hæver prisen på rejsen med mere end 8% har du følgende rettigheder:
1. Du kan hæve aftalen og få refunderet de beløb, der er indbetalt i forhold til rejsen,
2. eller du kan deltage i en erstatningsrejse, såfremt dette tilbydes af Løfberg Travel.
Løfberg Travel er forpligtet til uden unødig forsinkelse at rette henvendelse til dig og oplyse om
de væsentlige ændringer, samt hvilken eventuel betydning de måtte have for pakkerejsens
pris. Løfberg Travel fastsætter i sin henvendelse en rimelig frist for, hvornår du skal informere
om din beslutning, og oplyser desuden om, at konsekvensen af ikke at overholde denne frist
indebærer, at du anses for at have accepteret ændringer omfattet af 6.4.2.
Du kan i visse situationer have ret til erstatning, hvis der er lidt et økonomisk tab som følge af
ovenstående væsentlige ændringer, medmindre årsagen hertil beror på uundgåelige og
ekstraordinære omstændigheder.
7. Aftalens ophør
7.1. Fortrydelsesret
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2,
nr. 1 samt § 7 stk. 2 nr. 5, der undtager personbefordring fra forbrugeraftalelovens
anvendelsesområde.
7.2. Afbestilling af pakkerejsen
7.2.1. Normale afbestillingsvilkår
Medmindre andet er påført på fremsendt tilbud eller faktura, gælder følgende:– Ved afbestilling senest 65 dage før afrejsedagen tilbagebetaler Løfberg Travel dig det
allerede betalte beløb med fradrag af et gebyr, der svarer til det betalte depositum samt evt.
afbestillingsforsikring, (års)rejseforsikring og andre gebyrer.
– Ved afbestilling fra 0 – 64 dage før afrejsedagen, har Løfberg Travel ret til at beregne sig
rejsens fulde pris i afbestillingsgebyr.
Såfremt hele pakkerejsen eller dele af dennes rejseydelser måtte være behæftet med
strengere afbestillingsbetingelser end ovennævnte, vil disse være gældende og blive oplyst på
fremsendt tilbud eller fakturaen.
7.2.2. Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger mv.
Du kan uden at betale gebyr afbestille en pakkerejse umiddelbart inden pakkerejsens
begyndelse, hvis der på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer
uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af
pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
For at du kan afbestille uden at betale gebyr, skal de pågældende uundgåelige og
ekstraordinære omstændigheder gør det umuligt at rejse sikkert til destinationen ud fra en
objektiv vurdering; f.eks. på baggrund af vejledning eller udtalelser fra Udenrigsministeriet,
sundhedsmyndighederne mv.
Se www.um.dk og www.ssi.dk.
Du har i tilfælde af gebyrfri afbestilling ret til fuld refusion af rejsens pris, men har ikke ret til
yderligere kompensation fra Løfberg Travel.
Den gebyrfrie afbestillingsret gælder ikke, hvis du ved aftalens indgåelse kendte til eller burde
kende til den pågældende begivenhed, eller hvis begivenheden i øvrigt var almindeligt kendt.
Kan du ikke afbestille gebyrfrit i henhold til ovenstående, gælder de almindelige
afbestillingsvilkår, jf. afsnit 7.2.1.
For rundrejser gælder, at du alene har ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der foregår i
det frarådede område. Kun hvis denne del udgør en væsentlig del af den samlede pakkerejse,
har du ret til at afbestille hele rejsen.
7.2.3. Tidspunkt for tilbagebetaling og beregning af afbestillingsgebyr
Tilbagebetaling af beløb efter pkt. 7.2.1 og 7.2.2 skal ske senest 14 dage efter din afbestilling
af pakkerejsen. Såfremt du har betalt via betalingskort, vil beløbet som udgangspunkt blive
tilbagebetalt til samme betalingskort.
7.3. Opsigelse fra Løfberg Travel
7.3.1. Opsigelse på grund af manglende tilslutningSåfremt rejsens gennemførelse betinges af en bestemt minimumstilslutning, vil dette fremgå
af Løfberg Travels udbudsmateriale, fremsendte tilbud eller andet sted i aftalegrundlaget. Det
vil samtidig fremgå hvilket antal deltagere, der minimum skal være tilmeldt, eller en
minimumsbelægningsprocent, førend rejsen gennemføres, samt hvor lang tid før afrejse dette
antal senest skal være opnået.
Hvis det nødvendige antal deltagere ikke opnås inden det angivne tidspunkt, kan Løfberg
Travel ansvarsfrit opsige aftalen om pakkerejsen.
Løfberg Travel underretter dig om opsigelsen af aftalen inden den i aftalen anførte frist, dog
ikke senere end:
• 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over 6 dage,
• 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem 2 og 6 dage, eller
• 48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under 2 dage.
Du har ret til fuld refusion af rejsens pris, men har ikke ret til yderligere kompensation fra
Løfberg Travel.
Løfberg Travel kan i forbindelse med din ret til refusion også tilbyde dig at deltage i en anden
pakkerejse, men er ikke forpligtet hertil. Vælger rejsebureauet at tilbyde dig anden pakkerejse
og ønsker du at deltage i en sådan fremfor at få refunderet rejsens pris, er du forpligtet til atg
betale prisforskellen, hvis den nye rejse har en højere værdi. Er den nye rejse derimod af en
lavere værdi, vil Løfberg Travel tilbagetale prisforskellen mellem den oprindeligt købte rejse og
den nye rejse.
7.3.2. Opsigelse på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder
Løfberg Travel kan desuden ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis Løfberg Travel er
forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.
I dette tilfælde skal Løfberg Travel underrette dig om opsigelsen af aftalen uden unødig
forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse.
Du får i ovenstående opsigelsessituationer det til rejsen indbetalte beløb refunderet senest 14
dage efter opsigelsen. Du vil ikke have krav på yderligere erstatning.
8. Mangler og reklamationKonstateres en mangel efter rejsens begyndelse, undervejs eller på rejsemålet, skal du straks
efter konstateringen reklamere over manglen til Løfberg Travels repræsentant, til hotellet, eller
til den underleverandør, som manglen angår.
Hvis Løfberg Travels repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe, eller disse
efter din opfattelse ikke afhjælper tilfredsstillende, skal du omgående reklamere direkte til
Løfberg Travel.
Du kan ikke uden forudgående skriftlig godkendelse fra Løfberg Travel, selv foretage udbedring
af en evt. mangel på Løfberg Travels regning.
Du skal sikre dig, at reklamationen bliver noteret af Løfberg Travels medarbejdere og/eller
underleverandører på stedet – f.eks. gennem en notits i en hotelbog eller i anden skriftlig form.
Herudover skal du sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen, så du kan
dokumentere, at du har reklameret rettidigt og korrekt.
Undlader du at reklamere som beskrevet ovenfor, kan det have konsekvenser for din ret til
efterfølgende at påberåbe dig manglen og opnå kompensation herfor
9. Begrænsninger i Løfberg Travels erstatningsansvar
Luftfartsselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter
Warszawa- og Montreal-konventionerne, EU Forordning 889/2002 og 261/2004 samt
Luftfartsloven.
Løfberg Travel begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår
af Warszawa og Montreal-konventionerne (luftbefordring), Athen-konventionen, EU
Forordning 392/2009 (befordring til søs), COTIF-konventionen og EU Forordning 1371/2007
(jernbanebefordring). Løfberg Travels erstatningsansvar kan derfor ikke overstige det beløb,
som gælder for de transportører, der har det direkte ansvar for befordringen.
Eventuel erstatning udregnes i SDR (Special Drawing Rights). Den gældende SDR-kurs (XDR)
kan ses på www.nationalbanken.dk.
Efter Warszawa- og Montreal-konventionerne er begrænsningerne på den maksimale
erstatning sat til:
1. Ved passagerers død eller tilskadekomst: 113.100 SDR – såfremt luftfartsselskabet kan
godtgøre, at det ikke har handlet uagtsomt eller optrådt ukorrekt, eller såfremt
hændelsen skyldes tredjemands uagtsomme eller ukorrekte opførsel
2. Ved skader, der skyldes forsinkelse af persontransport: 4.694 SDR
3. Ved ødelæggelse, bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse af bagage: 1.131 SDRBegrænsningerne på den maksimale erstatning efter Athen-konventionen og EU Forordning
392/2009 er sat til:
1. Ved passagerers død eller tilskadekomst: Fra 250.000 SDR til 400.000 SDR – alt efter
tilskadekomstens årsag samt transportørens udviste skyld
2. Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af håndbagage: 2.250 SDR
3. Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af køretøjer, herunder bagage i eller på
køretøjet: 12.700 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af
fejl fra dennes side
4. Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage og
køretøjer: 3.375 SDR
Såkaldte ”værdigenstande” erstattes ikke efter regelsættene.
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter COTIF-konventionen og EU -forordning
1371/2007 er sat til:
1. Ved passagerers død og tilskadekomst: 175.000 SDR
2. Ved tab af eller skade på genstande: 1.400 SDR
3. Ved helt eller delvist tab af et køretøj: 8.000 SDR
4. Ved skade på genstande efterladt i køretøjet: 1.400 SDR – transportøren er kun
ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
10. Fremsættelse af krav efter rejsens afslutning
Krav om erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag i rejsens pris – som følge af mangler, der er
blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af Løfberg Travel – skal
fremsættes over for Løfberg Travel inden rimelig tid efter rejsens afslutning.
I modsat fald mister du retten til at gøre krav mod Løfberg Travel gældende.
Du kan efter hjemkomst reklamere til Løfberg Travel, Hans Jensens Vej 36, 2900 Hellerup, e-
mail: ida@lofbergtravel.dk
11. Adgang til modregning ved udbetaling af erstatning og/eller kompensation
Du skal ved fremsendelsen af din reklamation til Løfberg Travel oplyse, om du også har søgt
om erstatning eller kompensation fra transportøren på grundlag af EU-forordninger ompassagerrettigheder og erstatningsansvar ved passagertransport og efter de internationale
konventioner, der også regulerer dette forhold.
Såfremt du har modtaget erstatning og/eller kompensation fra transportøren, har Løfberg
Travel ret til at modregne erstatning og/eller kompensation efter lov om pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer i den erstatning og/eller kompensation, som den du har
modtaget fra transportøren.
12. Værneting og lovvalg
Kan enighed om et erstatningskrav og/eller –beløb mv. ikke opnås ved reklamation til Løfberg
Travel eller formidleren, kan du indbringe en klage for reklamation for Pakkerejse-
Ankenævnet, Haldor Topsøes Allé 1, st. bygning 91. 2800, Kgs. Lyngby.
Pakkerejse-Ankenævnets hjemmeside er www.pakkerejseankenaevnet.dk
En klage kan også indgives via den europæiske platform for online tvistløsning
på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Løfberg Travels e-mail adresse er til brug
herfor ida@lofbergtravel.dk
Alle tvister og uoverensstemmelser, der måtte opstå eller udspringe af en given aftales
tilblivelse og/eller opfyldelse, og som ikke kan løses mellem parterne alene eller ved
Pakkerejse-Ankenævnet, skal, såfremt parterne ønsker at indbringe sagen, anlægges ved de
danske nationale domstole til endelig afgørelse, og vil være underlagt dansk ret, medmindre
andet følger af Rfor. 1215/2012 samt Rom-konventionen af 1980.
Vær opmærksom på
Bemærk, at det ikke er tilladt at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter, herunder
snitblomster fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et officielt
plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder for rejsende, som medbringer planter og
planteprodukter i bagagen eller som en del af deres personlige bagage. Det gælder ikke
bananer, durian, kokos, dadler og ananas. Læs mere på w
Generelt om os
- Løfberg Travel ApS
- +45 29 11 34 77
- ida@lofbergtravel.dk
- Hans Jensens Vej 36, 2900 Hellerup
- CVR 45354040
- Senest opdateret: 11-03-2025